Timeline marketingu a lobbingu tabákových výrobků

Masové rozšíření tabáku ke konci 19. století umožnil vynález stroje na výrobu cigaret, který rychle nahradil jejich ruční výrobu. Počet cigaret vyrobených za jednu minutu se tak zvýšil padesátkrát. Zvýšení výroby a následné snížení cen umožnilo hromadné zásobování cigaretami směrem k rostoucímu počtu spotřebitelů.


Prodané cigarety a procento úmrtí na rakovinu plic období 1900–2020 ve Spojených státech
Data jsou doplněna o popis událostí, které ovlivnily vývoj trendu zkoumaných jevů

Prodané cigarety a procento úmrtí na rakovinu plic období 1900-2020 ve Spojených státech

Intepretace

  • Počet prodaných cigaret a procento úmrtí na rakovinu plic z celkového počtu úmrtí v období 1900–2020 ve Spojených státech.
  • Vlastní zpracování na základě údajů z databáze Světové zdravotnické organizace o úmrtnosti (WHO, 2023) a Mezinárodní statistiky kouření (2017).
  • USA jsou preferovaným reprezentantem událostí, k nimž došlo během sledovaného období, a proto byly vybrány jako reprezentativní příklad na základě relevance událostí a dat. Co se týče počtu prodaných cigaret, data zahrnují období 1900 až 2014, procento úmrtí připisované rakovině plic z celkového počtu úmrtí je za období 1950 až 2020. Počet prodaných cigaret je uveden v číslech a počet úmrtí připisovaných rakovině plic z celkového počtu úmrtí je v procentech.

Kontext

  1. 1920-1930
    Marketing
    Modernizace reklamy v meziválečném období přiměla tabákové společnosti k vytváření sofistikovaných kampaní. Reklamní inzerce se opírala o podporu slavných osobností a fiktivních lékařů.

    Marketingové kampaně v tomto období byly zaměřeny také na ženy a využily k tomu podporu celebrit z řad známých žen. Součástí strategie bylo například prezentování kouření jako zdravé alternativy k pojídání sladkostí. Rozhodně nešlo o pasivní kampaň, stavěla na promyšlených krocích s cílem zvýšit spotřebu tabáku u ženské populace. K tomu posloužila například kampaň Edwarda Bernayse, který se snažil podpořit spotřebu cigaret u této skupiny tím, že si najal několik žen, jež instruoval ke kouření cigaret během každoročního průvodu v New Yorku o velikonoční neděli The cigarette century, str. 83.

    Reklamní obrázky propagující cigarety v daném období ZDROJ


    Věda
    Ve 20. a 30. letech výrazně narostl výskyt rakoviny plic, což neušlo pozornosti lékařské komunity. Čísla byla alarmující také proto, že do té doby byla rakovina plic považována za vzácné onemocnění. Brzy se stala hlavní příčinou úmrtí v mnoha zemích. Byly provedeny studie spojující zlozvyk kouření s onemocněním rakovinou plic a předpokládaná souvislost mezi nimi byla vědecky potvrzena.
  2. Období

    2. světové války

    Marketing
    Během druhé světové války byly vojákům na obou stranách bojiště rozdávány dotované cigarety, krátce nato došlo k raketovému nárůstu jejich prodeje. Tabákové společnosti se předháněly v kreativních sloganech vystihujících identitu jejich značky.
    Věda

    Významné výzkumy zaměřené na kouření a jeho účinky na zdraví probíhaly v období druhé světové války v Německu. Bylo publikováno několik studií např. BMJ a zároveň sílila protitabáková kampaň. Nacistické Německo mělo ve 30. letech 20. století nejsilnější protikuřácké hnutí na světě, jež zahrnovalo omezení reklamy, zákaz kouření na veřejných prostranstvích, ve veřejné dopravě i v restauracích a kavárnách WIKIPEDIA. Nezaznamenalo však žádný zásadní úspěch, víceméně bylo ignorováno. Navzdory snahám o omezení kouření počet kuřáků nadále rostl SCIENCE DIRECT.

    Výsledky studie prováděné během 2. světové války uvádějí, že v té době kouřilo 50,1 % vojáků.
    Rekordní dodávka proběhla v roce 1943, kdy bylo vojákům distribuováno 290 miliard cigaret.
  3. 1950-1970

    Marketing

    V 50. a 60. letech tabákové společnosti sponzorovaly rozhlasové a televizní pořady National Cancer Institute, str. 100. Propagace některých tabákových výrobků byla součástí televizních pořadů, které sledovalo mladé publikum včetně dětí a dospívajících, což vyvolalo obavy a následný tlak veřejnosti. Tabákové společnosti nakonec podepsaly dohodu, která zakazovala reklamu podporující jejich výrobky zaměřenou na mládež BJM. V této době se marketing tabákových firem v souvislosti se zdravotními riziky spojenými s kouřením zaměřil na propagaci tabákových výrobků s modifikovaným rizikem BJM. I nadále měli podporu mezi známými osobnostmi a v tabákovém průmyslu se objevil rasový marketing UCHICAGO, jehož cílem bylo oslovit širší segment zákazníků.

    Věda
    V 60. letech 20. století čítaly vědecké důkazy zaměřené na vliv tabáku na zdraví tisíce článků. V polovině 60. let byla zveřejněna přelomová zpráva založená na více než 7 000 vědeckých článcích prokazujících souvislost mezi kouřením cigaret a různými nemocemi. Zveřejnění této zprávy vedlo k omezení reklamy na tabákové výrobky a k zavedení povinného varovného nápisu na každou krabičku cigaret.
    Po zveřejnění této zprávy se procento Američanů, kteří věřili, že kouření škodí zdraví, zvýšil na 80 %.
  4. 1970-1980

    Marketing
    V mnoha zemích došlo k zákazu televizní a rozhlasové reklamy podporující tabákové výrobky. V souvislosti s přibývajícími důkazy o zdravotních rizicích spojených s užíváním tabáku a rozšiřováním regulace kouření zaměřil tabákový průmysl svou marketingovou strategii na sponzorování sportovních a kulturních akcí. Tabákové společnosti se tak objevovaly na billboardech v rámci akcí pojmenovaných po sobě samých. Tento typ sponzorství však byl brzy zakázán, což vedlo k tomu, že se tabákové společnosti omezily na poměrně základní marketingovou propagaci, jako je reklama v místě prodeje. Na konci 80. let dramaticky vzrostl trend „propagačních příspěvků“ oproti využívání klasických způsobů reklamy.
    Věda
    Vědecké poznatky o zdravotních rizicích kouření výrazně pokročily: účinky tabáku na zdraví, návyková složka nikotinu a rizika spojená s pasivním kouřením položily základy pro další informační kampaně jako prostředek regulace kouření v zájmu ochrany veřejného zdraví.
  5. 1990

    Marketing

    Navzdory televizním zákazům se cigarety objevovaly na plátnech kin v rukách filmových hrdinů na základě tajných sponzorských smluv s tabákovými společnostmi. V té době byla jejich účast ve filmovém průmyslu pouze spekulací, po pozdějším zveřejnění interních dokumentů však byla prokázána National Cancer Institute, str. 363-364.

    Věda

    Zveřejněné vědecké dokumenty i nadále přinášely důkazy o škodlivosti kouření na zdraví. Kromě onemocnění rakovinou plic byly zkoumány spojitosti mezi užíváním tabáku a příčinami, které vedou k předčasnému úmrtí, a ukázalo se, že jsou významné BMJ.

    Kdyby neexistovalo kouření tabáku, rakovina plic by byla vzácným onemocněním. V Austrálii je 81 % případů rakoviny plic způsobeno kouřením. U mužů je toto číslo vyšší - 90 %, zatímco u žen je to 65 %. Kouření zvyšuje pravděpodobnost vzniku rakoviny žaludku o 61 %. Rakovina žaludku je jednou z nejčastějších a nejsmrtelnějších rakovin na světě, zejména u mužů. Velkou část rakoviny ústní dutiny lze připsat na vrub tabáku, včetně:

    60 % rakoviny dutiny ústní a hltanu
    77 % rakoviny hrtanu
    60 % případů rakoviny jícnu.
  6. od roku 2000

    do současnosti

    Marketing
    Společnost Phillip Morris vydala zprávu, v níž uvedla, že předčasná úmrtí způsobená kouřením šetří veřejné výdaje. Později se za uvedená tvrzení veřejně omluvila, krátce nato se autoři zprávy potýkali s protiargumenty vědecké obce.
    V průběhu historie reklamy zaměřené na tabákové výrobky proběhlo několik regulací a tabákový průmysl musel hledat méně obvyklé způsoby propagace svých výrobků. Jeden z nich souvisí se vzestupem popularity videoher jako příležitosti pro marketingové plány tabákových společností – 42 % všech videoher obsahuje propagaci tabákových výrobků a z nich pouhých 8 % má varovná sdělení o zařazení obsahu spojeného s kouřením. Přitom je prokázáno, že děti a dospívající častěji kouří, když se setkávají s tabákovými výrobky na obrazovce.
    Nejpozoruhodnějším krokem tabákových společností je uvedení elektronických cigaret na trh spojené s tvrzením, že jsou pro zdraví méně škodlivé. Propagace těchto alternativ kouření opět probíhala prostřednictvím televize a různých mediálních kanálů.
    Ve 42 % všech videoher se objevuje obsah spojený s kouřením, pouze 8 % z nich však obsahuje varovné sdělení o zařazení tabákových výrobků.
    Měsíční prodej e-cigaret vzrostl od ledna 2020 do prosince 2022 o 46,6 %.
    Věda
    Věda i nadále prokazuje, že tvrzení tabákových společností jsou mylná. Vědecká obec provedla studie o vlivu spotřeby tabáku na ekonomiku, z nichž vyplývá, že spotřeba tabáku vede ke snížení produktivity, což negativně ovlivňuje HDP. Empirické důkazy tak opět přispěly k dlouhotrvajícímu sporu mezi tabákovými společnostmi a vědeckou komunitou o důsledcích kouření na zdraví a ekonomiku. Výstupy vědeckých výzkumů v posledních desetiletích dosáhly širokého ohlasu u veřejnosti a opět odhalovaly zjevné, avšak skryté obchodní zájmy tabákových společností, které se nikdy nezdráhaly prostřednictvím svých marketingových kampaní manipulovat obyvatelstvo nepravdivými tvrzeními.

Co nám říká historie marketingu tabákových výrobků a proč je tak důležité pochopit současný stav tohoto odvětví?
Moderní tabákové výrobky, jako jsou e-cigarety a vaporizéry, jsou relativně nové, a tedy průkazné informace o jejich vlivu na zdraví jsou kvůli jejich nedlouhé existenci na trhu omezené. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že je třeba brát veškerá tvrzení pocházející od tabákových společností s rezervou, ne-li s oprávněnou skepsí kvůli snížené důvěryhodnosti spojené s jejich praktikami.


Najděte nás
Darujme.cz
Determinanty zdraví
Kontakt
Data o zdraví
Ochrana
Licence

Vytvořené infografiky a zpracovaná data jsou zveřejněna pod licencí CC BY 4.0, to vám umožňuje si materiály stáhnout, upravit a zveřejnit při uvedení původu a odkazu na licenci. Vstupní data však často mají svoji vlastní licenci a je třeba si ověřit pravidla používání.

Ilustrace na webových stránkách: Storyset