Interpretace:
Veřejné výdaje na zdravotnictví zahrnují výdaje z veřejných rozpočtů a výdaje pojišťoven. Prognóza vychází z relevantních empiricky zjištěných faktorů, které nám umožňují nastínit předpokládaný trend s využitím lehce upraveného projekčního rámce OECD, Lorenzini a kol. Jako výchozí rok jsme kvůli reprezentativnosti zvolili poslední rok před pandemií, tedy rok 2019. Graf také ukazuje izolovanou křivku skutečných výdajů na zdravotní péči během COVID-19 v letech 2020 a 2021, které jsou vyšší než předpokládané výdaje pro tyto roky. Pandemie tak představuje nepředvídatelný výdajový šok, který metodika projekcí nezachycuje. Prudký nárůst výdajů v těchto letech byl důsledkem zintenzivnění úsilí vlády v boji proti viru a zajištění veřejného zdraví, mimo jiné včetně rozšíření testovacích a očkovacích kapacit, zvýšené potřeby zdravotnického materiálu a intenzivní léčby pacientů s pozitivním nálezem COVID-19.
Prognóza představuje základní scénář nastiňující vývoj v případě, že by nedošlo k významným změnám politik. Zvyšující se podíl výdajů na zdravotnictví na HDP poukazuje na skutečnost, že absolutní výdaje na zdravotní péči se zvyšují rychleji než tempo růstu HDP. Základní scénář očekává, že se podíl výdajů na zdravotnictví na HDP zvýší do roku 2040 z 6,9 % (z roku 2019) na 8,58 %. Očekávaný nárůst výdajů na zdravotnictví ale představuje pouze jednu stranu problému. Český systém zdravotní péče je do značné míry financován zdravotními pojišťovnami, v následujících desetiletích ale bude podle předpokladů ubývat plátců pojistného, zatímco počet osob, které budou na systému závislé, se bude zvyšovat. S tímto demografickým efektem se pojí několik faktorů, které vysvětlují předpokládaný nárůst výdajů:
Interpretace:
Na Infografice je zobrazeno pět různých scénářů, které odrážejí různé trendy v důsledku uplatňování různých politik. Tyto scénáře vycházejí z referenčního projekčního rámce OECD. Při výpočtu projekcí jsme jako výchozí rok kvůli reprezentativnosti zvolili poslední rok před pandemií, tedy rok 2019. Pro úplnost jsou v grafu doplněna také data z období pandemie, která se dlouhodobým trendům výrazně vymykala.
Omezení nákladů: Tento scénář je založen na optimistickém předpokladu, že bude do nejvyšší možné míry uplatňována politika omezení nákladů tak, aby významně kompenzovala vliv faktorů ovlivňujících výdaje na zdravotnictví. Baumolův i příjmový efekt v tomto případě lineárně klesají a získané roky života jsou prožívány v plném zdraví.
Zvýšení produktivity: Tento scénář předpokládá, že ve zdravotním sektoru dojde v průběhu času k výraznému nárůstu produktivity. Výše zmíněný Baumolův efekt je tak v případě tohoto scénáře relativně malý.
Snížení produktivity: Tento scénář je opakem scénáře, kdy by došlo ke zvýšení produktivity. Výrazně se zde projevuje Baumolův efekt, který by byl podle předpokladů důsledkem méně efektivních politik.
Tlak na náklady: Tento scénář předpokládá, že politiky budou méně účinné, a zároveň očekává zvýšení výdajů na zdravotnictví. Počítá s výrazným Baumolovým a příjmovým efektem (viz příloha).
Kontext:
Předpokládaný dopad různých politik na výdaje na zdravotnictví vypovídá o tom, jaké jsou relevantní možnosti pro regulování nákladů. Hlavní příležitost ke snižování nákladů nabízí vhodné využití technologií, neboť tvůrci politik mají větší prostor a příležitost posuzovat a vyhodnocovat vlastnosti a účinky zdravotnických technologií než hodnotit demografické změny a změny v poptávce po zdravotní péči. V případě Česka jsou principy hodnocení zdravotnických technologií (Health Technology Assessment, HTA) využívány pouze částečně a jsou omezeny zejména na zdravotnické prostředky, Říhová, Rozmarínová. Další významnou příležitost pro snižování nákladů nabízí prevence.
Interpretace:
Nemoci, kterým je možné předcházet, mají významný podíl na celkovém počtu úmrtí. Jedná se zejména o onemocnění, jako jsou cévní mozková příhoda, ischemická choroba srdeční, diabetes mellitus, rakovina průdušnice, průdušek a plic, rakovina tlustého střeva a konečníku, nemoci srdce související s vysokým krevním tlakem a chronická obstrukční plicní nemoc. V Česku tyto nemoci představovaly v roce 2019 sedm z deseti nejčastějších příčin úmrtí, a můžeme říci, že k nim z velké části vede nezdravé chování. V souvislosti s tím jsou politiky, které se budou zaměřovat na motivování jednotlivců, aby se vyhýbali rizikovému chování, primární strategii pro snižování nákladů. Pro srovnání jednotlivých zemí je v Infografice uvedena odhadovaná úmrtnost (100 000 úmrtí) na tato onemocnění, kterým by bylo možné v daném období předejít, pokud by se vícedbalo na oblast veřejného zdraví nebo pokud by byly k dispozici odpovídající intervence ze strany zdravotnického sektoru. Česko se umísťuje v horní třetině zemí s nejvyšším počtem preventabilních úmrtí.
Kontext:
V neposlední řadě se v Česku také mění demografická struktura obyvatelstva, což dále ohrožuje udržitelnost systému zdravotní péče, neboť se bude oslabovat schopnost financování zdravotnického sektoru. Podle očekávání se bude snižovat počet osob, které do systému přispívají, zatímco poroste počet těch, kteří z něj budou čerpat.
Interpretace:
Ukazujeme předpokládaný nárůst míry závislosti na stáří v důsledku stárnutí populace (2019-2040). Míra závislosti ve stáří zachycuje podíl osob ve věku 65 a více let na počtu obyvatel ve věku 20 až 64 let. U všech těchto pěti scénářů, a to konkrétně vyšší migrace, nižší porodnost, nižší migrace, nižší úmrtnost, žádná migrace, se očekává nárůst z 32,6 % v roce 2019 na 43,5 % - 47,8 % v roce 2040. Tyto projekce byly získány z databáze populačních projekcí Eurostatu (horní graf) a OECD (dolní graf) z roku 2023. Očekávaný nárůst podílu osob ve věku 65 let a více činí 402 258 osob a očekávaný pokles osob ve věku 20 - 64 let činí 109 383, a to v základním scenáři odhadu OECD. Tyto finanční problémy jsou odborníkům dobře známé a odhady naznačují, že riziko platební neschopnosti se blíží již za 2 roky.
Kontext:
Systém zdravotní péče v Česku je přirozeně citlivý na demografické změny. Udržitelnost systému zdravotní péče navíc podle empirických zjištění dále narušují omezení růstu produktivity, technologického pokroku a změny ve struktuře poptávky. Systém zdravotní péče tak bude brzy čelit dvojí výzvě. Na jedné straně se očekává nárůst výdajů a na straně druhé budou slábnout možnosti financování. Očekává se, že tento finanční vývoj bude představovat další tlak na státní rozpočet, který ale musí při zohlednění rozpočtových omezení financovat další sociální programy.
Interpretace:
V roce 2023 se zdravotní pojišťovny dostaly do deficitu, kdy výdaje vzrostly o 38,5 miliardy korun a příjmy o 35,2 miliardy korun. Ministerstvo zdravotnictví a financí odhaduje, že meziroční nárůsty příjmů se budou snižovat, v roce 2024 vzrostou přibližně o 7,55 % a v roce 2025 o 4,03 %. Peněžní zůstatky zdravotních pojišťoven navíc u všech pojišťoven s výjimkou VZP nepřesáhly 10 % celkových ročních výdajů. Odborníci proto naznačují, že riziko vyčerpání zůstatků zdravotních pojišťoven by mohlo nastat již v krátkodobém horizontu.
Kontext:
Udržitelnost českého zdravotnictví ohrožují demografické změny, a jak bylo empiricky zjištěno, také omezení produktivity, technologický pokrok a změny ve struktuře poptávky, které udržitelnost zdravotnického systému dále znepokojují. Nadcházející výzva, které zdravotnický systém čelí, je dvousečná: na jedné straně se očekává nárůst výdajů a na druhé straně oslabení možností financování. Tato finanční nerovnováha dále tlačí na celkový rozpočet vlády, která se věnuje několika sociálním programům, jež se musí vejít do rozpočtových omezení.
Vytvořené infografiky a zpracovaná data jsou zveřejněna pod licencí CC BY 4.0, to vám umožňuje si materiály stáhnout, upravit a zveřejnit při uvedení původu a odkazu na licenci. Vstupní data však často mají svoji vlastní licenci a je třeba si ověřit pravidla používání.
Ilustrace na webových stránkách: Storyset
Vytvořené infografiky a zpracovaná data jsou zveřejněna pod licencí CC BY 4.0, to vám umožňuje si materiály stáhnout, upravit a zveřejnit při uvedení původu a odkazu na licenci. Vstupní data však často mají svoji vlastní licenci a je třeba si ověřit pravidla používání.
Ilustrace na webových stránkách: Storyset
Vytvořené infografiky a zpracovaná data jsou zveřejněna pod licencí CC BY 4.0, to vám umožňuje si materiály stáhnout, upravit a zveřejnit při uvedení původu a odkazu na licenci. Vstupní data však často mají svoji vlastní licenci a je třeba si ověřit pravidla používání.
Ilustrace na webových stránkách: Storyset